Gramofoni    Salix logoFINO logo


Ylös
Julkaisut
Tulossa
Myynti
Yhteystiedot
Linkit
Palaute
(Loppu)
FINO CD-144
FINO CD-142
FINO CD-141
FINO CD-140
FINO CD-139
FINO CD-138
FINO CD-137
FINO CD-136
(FINO CD-135)
FINO CD-134
FINO CD-133
FINO CD-132
FINO CD-131
FINO CD-130
FINO CD-129
FINO CD-128
FINO CD-127
(FINO CD-126)
(FINO CD-125)
(FINO CD-124)
FINO CD-123
FINO CD-122
FINO CD-121
(FINO CD-120)
FINO CD-119
(FINO CD-118)
(FINO CD-117)
(FINO CD-116)
(FINO CD-115)
(FINO CD-114)
(FINO CD-113)
(FINO CD-112)
(FINO CD-111)
(FINO CD-110)
(FINO CD-109)
FINO CD-108
FINO CD-107
(FINO CD-106)
(FINO CD-105)
(FINO CD-104)
(FINO CD-103)
(FINO CD-102)
(FINO CD-101)

CD-103: Mestareiden seurassa 1. - A.Aimo, Henry Theel, Arvi Tikkala ja Eero Väre          CD-103: Mestareiden seurassa 1. - A.Aimo, Henry Theel, Arvi Tikkala ja Eero Väre     CD 103  Loppu

Mestareiden seurassa 1 -cd:llä esiintyvät aikansa huippuorkesterit laulusolisteineen, kuten A. Aimo (Aimo Andersson), joka oli paitsi suomalaisen molli-iskelmän suosituimpia tulkkeja myös jenkkojen ja polkkien vauhdikas esittäjä. Dallapé-orkesterin ja A. Aimon yhteistyö kuluu parhaimmillaan esimerkiksi taiturimaisessa tangossa ”Nyt kaipuun siivin” (1940). ”Kultaa kalliimpi” (1937) edustaa hilpeää 30-lukua ja on loistava näyte polkan laulamisesta ja soittamisesta. Toivo Kärjen sävellyksiä A. Aimo ei juuri ikuistanut äänilevyille. Poikkeuksena tästä on sotien aikana taltioitu, Columbia-orkesterin tahdittama harvinaisuus ”Palmikkopää” (1942). ”Amado mio” (1947) taas on oikea arkistojen aarre: se on Aimon levytys kansainvälisestä listasuosikista ja nyt cd-levyllä ensi kertaa kuultavissa.

Cd:lle on tallennettu myös sotavuosien Henry Theel -levytyksiä. ”Laulu morsiamelleni” (1942) on Theelin toinen levytyskappale ja kuuluu siihen yli kymmenen laulun sarjaan, joka taltioitiin yhtenä päivänä helsinkiläisen koulun juhlasalissa marraskuussa 1942. Todellinen harvinaisuus on Kärjen säveltämä valssi ”Venheessä Laatokalla” (1942), joka on säilynyt vain koelevyllä ja joka nyt julkaistaan restauroituna ensi kertaa. Mukaan valittiin myös hyvin tunnettu ”Liljankukka” (1945), koska siitä löytyi erinomaisen hyväkuntoinen alkuperäislevy. Voidaankin todeta, että tällä cd:llä on kuultavissa klassikkotangon paras koskaan julkaistu versio.

Cd:llä esiintyvä näyttelijä ja laulaja Arvi Tikkala menehtyi talvisodan viimeisinä hetkinä vuonna 1940. Hänen levytyksensä kuulostavat yhä erinomaisilta, vaikka äänityksistä on kulunut yli 60 vuotta. Tikkala levytti usein Kööpenhaminassa ja häntä säesti usein tanskalainen His Master's Voice -tanssiorkesteri. Erinomainen on myös Rion tanssiorkesteri, jota johti Eugen Malmstén. ”Hei hei mukaan jokainen” (1939) eli ”Böömiläinen polkka” -esityksessä Tikkala ja Malmsténin johtama orkesteri ovat parhaassa vedossa. Hienoja ja harvoin kuultuja tulkintoja ovat myös valssi ”Kesäyön haave” (1936) ja ruotsalainen tango ”Yö Marseillessa” (1939). Fino cd-103:lla haluttiin esitellä myös kaksi 30- ja 40-lukuja edustavaa tenoriääntä: tässä kokoelmassa Henry Theel ja Arvi Tikkala laulavatkin ensi kertaa samalla levyllä yhdessä.

Myös muusikko Eero Väre osoittaa Fino cd-103:lla olevansa ”en mycket bra sjungare”, kuten hänen kollegansa Henry Theel totesi reilut kaksikymmentä vuotta sitten eräässä radiohaastattelussa. Väre oli 30-luvulla soittanut Kärjen kanssa Ramblers-orkesterissa, jota johti Klaus Salmi. Luonnollista olikin, että Väre levytti paljon juuri Kärjen sävellyksiä ja sovituksia laulajanuransa alussa. ”Tunturitaival” (1942) ja ”Tuuli tuon kertokoon” (1942) ovatkin maukkaita esimerkkejä Väreen tarkasta laulamisesta ja Kärjen svengaavista sovituksista. Monikohan muistaa ”Besame mucho” (1947) -ikivihreän Väreen levytyksenä? Laulajan mestarinäyte on myös ”Olit Karjala kaunein maa” (1940). Fino cd-103:n nimi Mestareiden seurassa kuvaakin osuvasti levyn sisältöä.

Levyn on restauroinut ja masteroinut Samu Oittinen Fantom Studio Oy:n studiolla Tampereella.

Copyright © 2005 Salix Ay
Kävijämäärät 1.5.2005 lähtien
Muokattu viimeksi: 10.01.2018